תפריט ראשי
ראשי: ראיונות | כתבות | חדשות
סקירות: אלבומים | DVD | הופעות
סצינה: אירועים | תמונות | פורומים
שונות: עדכונים | סרטים | וידאו
אודות: המגזין | צוות האתר
פרסום: אירוע \ באנר | חדשות
OnTour
Disturbed
Feed Us Go English Visit Our Facebook Page Visit Our MySpace Profile
:: Articles ::

21/10/2008
רואים שחור בעיניים - על להקות הבלאק \ ת'ראש
מאת: אלון מיאסניקוב

חגורות כדורים, עור וג'ינס, אם אפשר לצד פאצ'ים של להקות, כשאתם רואים להקה שמצולמת בדיסק שלה באופן הזה, בדרך כלל עם בירות ביד או בחורה בשלב מסוים של חוסר לבוש, ניתן להסיק שמדובר בז'אנר שמוכר בכמה שמות - Blackend Thrash, Thrash / Black, Primitive Thrash וכו', אבל הכוונה היא לאותו דבר - להקות שהמילה Oldschool חקוקה להן על המצח, והמטרה במוזיקה שהן יוצרות היא לשחזר את ימי התפארת של להקות, בעיקר אירופאיות, שהתחיל בתחילת שנות השמונים ונמשך עד אמצען בערך.

בשעה שהת'ראש הלך לכיוונים מלודים, מופקים ומנוגנים היטב בארה"ב ובאנגליה למשל, היו אלו הגרמנים, השוויצרים, והברזילאים שהנפיקו ת'ראש מסוג אחר לגמרי, ותחילתו במספר להקות ת'ראש מוקדמות שהובילו יותר מכל ליצירתו של ז'אנר ה-Black Metal. לצידן פעלו להקות פאנק, בייחוד בז'אנר הנקרא Crust Punk שפעל בעיקר באנגליה, והיה בעצמו השפעה גדולה עם להקות כגון Amebix ו-Doom. לפי רבים, אותן להקות שיוצרות היום מוזיקה דומה לזו שיצרו אותן להקות מיתולוגיות הן להקות הבלאק האמיתיות, עם הסאונד המלוכלך, הנגינה הפשוטה, השפעות הפאנק והפאנק קרסט, והתכנים שעוסקים בשטן, באלכוהול, בבחורות, או בשטן ממין אישה ששותה אלכוהול. בכתבה הבאה אסקור בקצרה כמה דורות שונים של להקות מזן הזה, המקימות, ממשיכות המסורת, ואלו שמחזיקות אותו בחיים כיום.


אבות המזון של הז'אנר:

Venom - למרות שלהקת המטאל הבריטית Venom נחשבה לחלק מגל ה- NWOBHM ׁ(הגל החדש של הרוק הכבד הבריטי) ופעלה בתחילת שנות השמונים לצד הלהקות המוכרות בז'אנר כמו Iron Maiden ו-Saxon, ב-Venom היה משהו מאיים ומפחיד הרבה יותר מכל האחרות. הלהקה, שהוקמה ב-1979 הייתה רועשת יותר, מופקת פחות, הסולן Conrad "Cronos" Lant היה ניחר וזועם יותר, והטקסטים שלה עסקו כמעט באופן בלעדי בשטן ובחבר מרעיו. אלבומיהם הראשונים נחשבים עד היום כקלאסיקות וכאלו שאחרים ליצירת מרבית מהמטאל הקיצוני, כולל טביעת המושג Black Metal. אלבומי חובה: Black Metal, Welcome To Hell, In League With Satan.

Bathory - הלהקה היא בעצם אדם אחד - Tomas Forsberg השבדי, הידוע גם כ-Quorthon. עם השפעה בעיקר מ-Venom הוא יצר את הלהקה ב-1983, והוא עתיד היה לא רק להשפיע על יצירת ה-Black Metal אלא גם להמציא את ז'אנר ה-Viking Metal באלבומים שלו מסוף שנות השמונים. Forsberg נפטר מדום לב ב-2004 תוך שהוא ממשיך להוציא אלבומים בהם הוא היוצר העיקרי, ובעצם כמעט היחידי. האחרון בהם ב-2003. אלבומי חובה: Bathory, The Return, Blood Fire Death, Hammerheart.


Hellhammer (Celtic Frost) - הלהקה השוויצרית היא בעצם הגלגול הראשוני של Celtic Frost, עוד להקה משפיעה וחשובה בז'אנר. כנראה מעבר ל-Kiss ו-Alice Cooper הלהקה שהחדירה את ה-Corpse Paint עמוק ביותר למודעות הבלאק מטאל. הלהקה הוקמה ב-1982 ע"י Thomas Gabriel Fischer, שנודע יותר כ-Tom G. "Satanic Slaughter" Warrior, ובתחילה היא זכתה לקיתונות של לעג מעיתונות המטאל בשל הנגינה החובבנית והטקסטים שלה. הדבר לא הזיק לחשיבות של הלהקה, שמהווה את ההשפעה העיקרית על לא מעט להקות בלאק ות'ראש עכשוויות. אלבומי Hellhammer שחייבים: Apocalyptic Raids, הדמו Satanic Rites. אלבומי Cletic Frost שחייבים: Emperor's Return, Morbid Tales.

Tormenter (Kreator) - את Tormentor מכירים רוב הקוראים בשמה הנוכחי, Kreator. ההרכב היה מרוכז סביב כישוריו של הסולן והגיטריסט Miland "Mille" Petrozza שהקים אותו ב-1982 בגרמניה. תחת Tormenter שוחררו שלושה דמואים בטרם הם שינו את השם ל-Kreator והוציאו את האלבום Endless Pain ב-1985. מלבד הפיכתם לאחד מהרכבי הת'ראש הגדולים של גרמניה לאחר מכן, השפיעו על המטאל הקיצוני בכלל עם החומרים המוקדמים שלהם. אלבומי Tormentor שחייבים: הדמו Blitzkrieg. אלבומי Kreator שחייבים: האלבומים Endless Pain ו Pleasure To Kill.

Sodom - הלהקה הגרמנית הוקמה ע"י הסולן \ בסיסט Thomas "Tom Angelripper" Stauch ב-1982, והוציאה אלבום בכורה בדמות EP בשם In The Sign Of Evil ב-1984. הלהקה התרכזה בתחילה בנושאים שטניים שונים, ורק לאחר מכן עברה לעסוק בקונספט המלחמתי שמעסיק אותה עד היום. אלבומי חובה: הדמו Witching Hour, האלבומים Obsessed By Cruelty ו-In The Sign Of Evil.

Vulcano - מהצד השני של האוקיאנוס הגיעו מספר נציגות חזקות לז'אנר הת'ראש האגרסיבי שבדיוק הגיח באירופה, ו-Volcano הברזילאית היא אחת הראשונות בהן. הלהקה התחילה דרכה ב-1981 כשהטקסטים שלה בפורטוגזית, עם הדמו Om Pushne Namah שיצא ב-1983. במרכז הלהקה ניצב הגיטריסט Zhema Rodero, ולמרות שהוציאה מעט מאד אלבומים יחסית ללהקות מאירופה, היא כן הייתה השפעה גדולה על המטאל הקיצוני בברזיל ומחוץ לה. אלבומי חובה: Bloody Vengeance, Antropophagy.

Sarcofago - עוד להקה ברזילאית חשובה, שהוקמה ב-1985 והגישה שלה לטקסטים מושחתים ומשחיתים במיוחד הפכה אותה ליקירת ז'אנר הבלאק מטאל, עם פנינים כמו The Black Vomit ו-Sex, Drinks & Metal. המפתיע הוא שסולן הלהקה Wagner "Antichrist" Lamounier כנראה היה אינטלגנטי יותר ממה שניתן היה להסיק מהטקסטים של הלהקה, והפך להיות לפרופסור נחשב לכלכלה בשנים שאחרי התפרקותה... אלבומי חובה: INRI, Rotting.

Necrodeath - אחת מלהקות המטאל הקיצוני האיטלקיות הראשונות, שבמרכז המתופף והכותב העיקרי Peso. הלהקה הוקמה ב-1985 ולאחר שני אלבומים קלאסים נכנסה לתרדמת ממנה הגיחה ב-1999, שלאחריה המשיכה להוציא אלבומים שממשיכים להגיע גם כיום. אלבומי חובה: Into The Macabre, Fragments Of Insanity.

Blasphemy - הלהקה הקנדית יצרה סוג של בלאק מטאל פרימיטיבי פחות או יותר במקביל לגל הלהקות הגרמניות שהתפתח באותה תקופה. הלהקה פעלה לאט והצליחה הרבה פחות במולדתה מאשר כל אותן להקות אירופאיות. עד שכמעט ונשכחה בקרב רבים. אלבומה Fallen Angel Of Doom יצא ב-1990, כ-6 שנים לאחר הקמתה ומאז הלהקה הוציאה רק אלבום אולפן אחד, אבל אין ספק שהגישה שלה, הטקסטים והמוזיקה עושים אותה לאחת הלהקות הראשונות שדבקו בגישה של הז'אנר. אלבומי חובה: Fallen Angel Of Doom.

Sabbat (אנגליה) - אחד מהרכבי הת'ראש האנגלים המוקדמים והחשובים. ההרכב הוקם ב-1985 והפך להיות אגדי בעיקבות קולו הצרחני של הסולן Martin Walkyier, שהיווה השפעה גדולה על ז'אנר הבלאק מטאל גם בשירתו וגם בטקסטים שכתב. ההרכב החליף סולן לאלבום אחד שנחשב לכשלון, Walkyier עבר ל-Skyclad, מלהקות הפולק מטאל הראשונות, והגיטריסט Andy Sneap הפך להיות מפיק המטאל הפופלרי והעסוק ביותר בעולם. לאחרונה ההרכב התאחד בעקבות התחנונים של מעריץ וותיק - Danni Filth מ-Cradle Of Filth. אלבומי חובה: History Of A Time To Come, Dreamweaver.

Bulldozer - הרכב איטלקי מוקדם שהתחיל דרכו עוד ב-1980, שזכה למעמד אגדי במהלך שנות קיומו הראשונות. ההרכב לקח את מירב ההשפעה מ-Motorhead ו-Venom, וזכה ללא מעט ביקורות באיטליה הנוצרית השמרנית בגלל העיסוק של הלהקה בעבודת שטן ופורנו. לאחר שנים רבות של חוסר פעולה נמסר לאחרונה כי ההרכב חזר לפעול, ויתכן כי אפשר לצפות לאלבום חדש ממנו. אלבומי חובה: The Day Of Wrath, IX.

Sabbat (יפן) - הלהקה היפנית היחידה ברשימה תמיד נשמעה שונה מכל דבר אחר, גם עם הקמתה וגם כיום. לאחר שהלהקה החלה דרכה ב-1984 היא פתחה במנהג מגונה של הוצאת EP אחר EP ואלבומים בהופעה חייה, לפעמים מספר פעמים בשנה, מה שהופך אותה לאחת הלהקות הפעילות ביותר בז'אנר המטאל. אלבומי חובה: הדמו Born By Evil Blood, האלבום Envenomed.

Death SS - ככל הנראה הלהקה האיטלקית הוותיקה ביותר בתחום, שהוקמה ב-1977. למרות שהחלה דרכה יותר כלהקת פאנק, בהדרגה הפכה להיות להקת המטאל של שנים מאוחרות יותר. הלהקה מרוכזת סביב המוזרות של הסולן Steve Sylvester (Stefano Silvestri) שתמיד היה דמות שנויה במחלוקת ולא ברורה. אלבומי חובה: Black Mass, Heavy Demons.


הגל השני של הז'אנר:

מעט אחרי הלהקות הראשונות בז'אנר הגיחו שפע של להקות כבדות אחרות, ששילבו את הת'ראש עם הבלאק מטאל שבדיוק התחיל להתפתח, אלו כמה מהחשובות בהן.

Tormenter (הונגריה) - מהונגריה הגיעה להקה מוקדמת אחרת, Tormentor לקחה את השם הקודם של Kreator והוציאה רק שני אלבומים, כשאת רוב ההרכב שלה קיבלה מסולן הלהקה Attila Csihar ששירת בשתי קדנציות שונות כסולן להקת הבלאק מטאל הנורבגית האגדית Mayhem. אלבומה הראשון של הלהקה Anno Domini, שיצא ב-1988 נחשב לאבן דרך בגל השני של הז'אנר. אלבומי חובה: Anno Domini.

Morbid - להקה שבדית אגדית שהוקמה ב-1986 והייתה סוג של פרויקט צד ראשוני של חברי להקת Entombed. הלהקה נודעה בעיקר עקב כך שהייתה אחת הלהקות המעטות בהן שר Dead (Per Yngve Ohlin), לשעבר סולן Mayhem, שהתאבד ב-1991. אלבומי חובה: הדמו December Moon.

Impiety - הלהקה הגיעה מכיוון בלתי צפוי, סינגפור, שם צמחה סוג של סצנת מטאל קטנה שקיימת עד היום. הלהקה החלה דרכה ב-1990, ופעלה לאט אבל המשיכה להוציא אלבומים וממשיכה לעשות זאת גם כיום. אלבומי חובה: הדמו Ceremonial Necrochrist Redesecration, האלבום Black Thrash Attack.

Desaster - אחת הלהקות המצליחות והפעילות ביותר, עד היום, בתחום הבלאק \ ת'ראש. הלהקה הגרמנית הוציאה כשישה אלבומי אולפן מאז הקמתה ב-1988, מה שגם עושה אותה לוותיקה מלהקות הגל השני של הז'אנר. לא מזיקה גם העובדה שהיא חתומה ב-Metal Blade, לייבל המטאל הראשון שגם נותן תמיכה ראויה ללהקה. אלבומי חובה: Hellfire's Dominion, Tyrants Of The Netherworld.

Treblinka - הרכב שבדי שהחל דרכו ב-1987 ושמו הפך להיות המקור העיקרי לפרסומו, ומאז זכה לבוז ע"י חברי ההרכב, ביניהם John Edlund שהמשיך ללהקת הגות' מטאל Tiamat, ולצידו האחים Gustavsson שהקימו את ההרכב הבא ברשימה - Nifelheim. אלבומי חובה: הדמו Crawling In Vomits.

Damnation - ההרכב השבדי הוקם ב-1989 והתרכז סביב כישרונו של Richard Cabeza שניגן לאחר מכן עם הרכבים כמו Dismember, Dark Funeral ו-Carbonized. ההרכב הוציא דמו אחד מוקדם ב-1994 ואת האלבום המלא הראשון שלו רק ב-2004. אלבומי חובה: הדמו Divine Darkness.

Blizzard - הלהקה הגרמנית היא חבורה של מוזיקאים וותיקים בסצנה שהקימו אותה ב-1998, והוציאה בינתיים EP ואלבום מוצלח בתחום. אלבומי חובה: Pure Filth And Mayhem.


הגל השלישי של הז'אנר:

הדור שאחרי זה הגיע כבר בהמשך שנות התשעים, הפעם הז'אנר חושב ונוגן מתוך ידיעה ברורה שמדובר בסוג של הוקרה לז'אנר מת. כזה שנעלם באמצע שנות השמונים ולקראת סוף העשור, אבל נשאר יקר בליבן של מספר להקות יחידות סגולה. הגרמנים ממשיכים להוביל בתחום, אבל הפעם גם השבדים לצידם, והאוסטרלים עם כמה נציגות מכובדות.

Aura Noir - הרכב נורבגי שעושה כבוד לבלאק \ ת'ראש המוקדם, עד כדי כך שהוחתם ע"י Fenriz, מתופף להקת Darkthrone כלהקה הראשונה בלייבל שהקים לפני מספר שנים. לאחר הקמתו ב-1993 הוציאו חברי ההרכב מספר אלבומים איכותיים, שההרכב כמעט ומגיע לסופו עם נפילתו של המתופף \ גיטריסט \ סולן שני מקומה רביעית ופציעתו הקשה מהנפילה. הוא התאושש, וההרכב הוציא אלבום חדש לאחרונה. אלבום מומלץ: Black Thrash Attack.

Nifelheim - ההרכב האוסטרי הנ"ל מונע ע"י הכישרון של האחים Gustavsson, שחלקו את ההרכב Treblinka עם חברים לעתיד ב-Tiamat. ההרכב הוציא 4 אלבומים נחשבים בתחום, האחרון שבהם בשנה שעברה. אלבום מומלץ: Servants Of Darkness.

Witchtrap - הלהקה הדרום אמריקאית ממשיכה לבלוט בתחום שהחל עם הברזילאים Vulcano עשר שנים לפני. הלהקה הקולומביאנית הוקמה ב-1992 אבל הוציאה רק שני אלבומי אולפן מלאים עד עכשיו, מגמה אופיינת בקרב רוב הלהקות הדרום אמריקאיות. אלבום מומלץ: Sorceress Bitch.

Destroyer 666 - אחת הלהקות הידועות והמצליחות יחסית בז'אנר הגיעה דווקא מאוסטרליה, היא הוקמה ב-1994 והוציאה שלושה אלבומים נחשבים וכבדים מאד, שנוגעים גם בדת' מטאל. הלהקה נמצאת בסוג של תרדמת מאז 2003 כשסולן שלה פעיל בהרכב בלאק מטאל בשם Bestial Warlust. אלבום מומלץ: Unchain The Wolves.

Warhammer - חברי ההרכב הגרמני לא מנסים להסוות את משמעות הקיום של הלהקה. הכוונה בשם, בעטיפות ובמיוחד במוזיקה היא לעשות העתק כמעט מדויק לחלוטין של המוזיקה של Hellhammer המיתולוגית. כולל סאונד פרימיטיבי במיוחד וגיטרות שמצליחות להישמע כמעט זהות למקור. ההרכב הוציא 4 אלבומים, התפרק, ולאחרונה חזר לפעול - עם תוכניות לאלבום חמישי. אלבום מומלץ: Deathchrist.

Gospel Of The Horns - עוד הרכב אוסטרלי ברוטלי להפליא, שסולנו היה חבר ב-Destroyer 666 לפני כן. ההרכב הוציא שני אלבומים מלאים בלבד, לפני שככל הנקרא התפרק בחודש האחרון. אלבום מומלץ: A Call To Arms.

Bestial Mockery - הרכב שבדי פעיל שמוציא אלבומים בדרך הכי Oldschool שיש, הוצאת Splitsעם להקות אחרות - כלומר אלבומים, בעיקר בצורת תקליט, שבהם כל צד שייך ללהקה אחרת. ארבעה אלבומי אולפן ולמעלה מ-10 Splits כאלו עושים את ההרכב לאחד הפעילים בתחום. אלבומים מומלצים: Christcrushing Hammerchainsaw והספליט Live For Violence עם להקת Lust הקנדית.

Nocturnal Breed - הרכב נורבגי שחבריו קשורים היטב בסצנת הבלאק מטאל הנורבגית המצליחה. ההרכב הוציא 4 אלבומי אולפן מאז הקמתו ב-1996, האחרון שבהם לאחר הפסקה ארוכה. אלבום מומלץ: No Retreat, No Surrender.

Bewitched - להקה שבדית ששניים מחבריה מגיעים מלהקת הבלאק Naglfar. בחמשת אלבומי הלהקה יש שילוב של ת'ראש, בלאק ואפילו הבי מטאל קלאסי, עם הרבה כבוד לשנות השמונים המוקדמות. אלבומים מומלצים: Diabolical Desecration, At The Gates Of Hell.

Witchmaster - הרכב פולני המורכב מחברי מספר להקות פולניות וותיקות כמו Christ Agony ו- Devilyn, שהוציא שלושה אלבומים חזקים בתחום. אלבום מומלץ: Violence And Blasphemy.

Delirium Tremens - הרכב גרמני שהוציא שני אלבומים בלבד מאז הקמתו ב-1996, אך בכל זאת בעל שם מכובד באנדרגאונד. אלבום מומלץ: Thrashing Warthogs.

Apocalyptic Raids - עוד הרכב ברזילאי, שכמו Warhammer הגרמנים שם לו למטרה להנציח את הסאונד הקודר של Hellhammer, כולל שם שמגיע מה-EP היחיד של אותה להקה אגדית. אלבום מומלץ: Only Death Is Real…


הגל העכשווי והדור הבא:

גם בשנים האחרונות ז'אנר הבלאק \ ת'ראש זוכה לכבוד בקרב אנשי האולד-סקול, ומספר להקות - חלקן מורכבות מחברי להקות וותיקות יותר, וחלקן פשוט ממעריצים צעירים של הסגנון - ממשיכות את המסורת. ההשפעות ממשיכות להיות אלו המקוריות מהגל הראשון - Hellhammer, Celtic Frost ו-Venom בעיקר, כשחגורות כדורים, צמידי ניטים והרבה שחור הם התפאורה הברורה. להלן רשימה של הלהקות הבולטות בתחום: David Lee Rot, Devastator, Nocturnal Graves, Sodomizer, Tyrant, The Battalion, Bloodthirst, Nocturnal, Hellish Crossfire ו-Old.

[ פרסם תגובה / קרא תגובות (55) ]
:: שתפו ::
FaceBook MySpace Twitter Email This
:: חיפוש במגזין ::
 
:: סקירות אלבומים ::

Judas Priest – Invincible Shield

Bruce Dickinson – The Mandrake Project

Vespertine - Desolate Soil

Sinnery – Below The Summit

Winterhorde - Neptunian

Oceans On Orion – Start From Nothing
>> סקירות נוספות <<

:: עדכונים ::

סקירת הופעה:
כל הדרכים מובילות לעשור - סקירת הופעת העשור לאלבום הבכורה של Walkways

כתבה:
להקות של אלבום אחד

כתבה:
עשרה אלבומי מטאל שאולי פספסתם

כתבה:
מטאל מזרח תיכון – על הרכבי המטאל של המזרח התיכון

כתבה:
2023 במטאל – סיכום שנה ישראלי של מגזין מטאליסט

כתבה:
2023 במטאל – סיכום בין לאומי של מגזין מטאליסט
>> עדכונים נוספים <<
:: אירועים ::
[29/04/2024]
Break the cycle
[06/04] Metal Carnival
[27/04] Prowlers - Warfare
[17/05] Nailien Invasion - השקת אלבום
[23/05] Prey For Nothing - 15 years of Violence Divine
>> לפרסום בלוח אירועים <<
:: כל הזכויות שמורות © מגזין מטאליסט 2002-2014 ::                                                                                :: אתר זה מיוצג על-ידי אילון, אגרט ושות' עורכי דין ::