תפריט ראשי
ראשי: ראיונות | כתבות | חדשות
סקירות: אלבומים | DVD | הופעות
סצינה: אירועים | תמונות | פורומים
שונות: עדכונים | סרטים | וידאו
אודות: המגזין | צוות האתר
פרסום: אירוע \ באנר | חדשות
OnTour
Disturbed
Feed Us Go English Visit Our Facebook Page Visit Our MySpace Profile
:: Articles ::

24/03/2020
זה לא פרוג - להגדיל בשקל תשעים

כתב: יוני אורן


לפני כמה חודשים, בעודי מחפש ומסמן לעצמי אלבומים חדשים אשר צפויים לצאת בזמן הקרוב, גיליתי שלהקת Progressive Metal איטלקית בשם Hollow Haze צפויה להוציא אלבום חדש תחת הלייבל של Frontiers - אותו אחד שנותן יד ללהקות כמו Circus Maximus או Seventh Wonder. קאצ'ינג! Jackpot! הכנתי את עצמי למנת פרוג טעימה ונחמדה מאוד שלא הגיעה בשיר הראשון. או בשני. גם לא בשלישי או ברביעי. לחמישי כבר לא טרחתי להאזין. מהתרשמותי, מדובר פשוט בלהקה מלודית שעושה משהו שהוא Alternative Metal בלחץ וברוב הזמן בקושי מגרד את המטאל מלמטה. לרוע המזל, בימינו אין לי אפשרות להאשים בלעדית את להקת Hollow Haze בצעד שובר אמון שכזה.

תת-סוגת ה-Progressive Metal היא גירסת ה-Heavy Metal של ה-Progressive Rock (או בעברית צחה - רוק מתקדם), בה, כשמה, מנסים לתת נימה של קידמה ודינאמיות למוזיקה שחווינו עד כה. במוזיקה של רוב העוסקים נוכל לראות סימנים של משקלים א-סימטריים ומשתנים, פוליריתמיקה, סולמות שחורגים מהמז'ור והמינורים אשר התקבעו לנו כסטנדרט בסביבות המאה ה-18, מבני שירים שונים מה"פתיחה-בית-פזמון-בית-פזמון-פזמון" הרגילים ששומעים ברדיו, מהלכים הרמוניים בלתי צפויים ובכלליות חקירה ומתיחת גבולות אל מעבר למוכר. מכאן שלרוב ניתקל בשירים ארוכים, מפותלים, לא בהכרח קליטים, טכניים ובכלליות פחות פשוטים לעיכול עד שנלחץ איזה מתג ופתאום זה נעשה ברור ומספק מאוד לחובבי הסגנון. אם היינו צריכים להתעסק בדעות קדומות, אין זאת הפתעה שחובבי תת-הסוגה המתוחכמת והמתחכמת הזאת הם הגיקים האליטיסטים והמתנשאים של הרוק ושל המטאל (שמאכלסים גם ככה הרבה מאוד גיקים).

נראה שמתוך המודרניזציה שבמעבר בכל תחומי החיים ל-"חכם זה הסקסי החדש", במהלך השנים האחרונות חלה עליה חדה בכמות הלהקות שמעידות על עצמן שמה שהן עושות זה פרוג או משהו שמערב פרוג. עבור חובב פרוג שכמותי, נראה שאלה זמנים שבהם הייתי אמור לשתוק ולהנות מהשפע שעולם המוזיקה החליט להציף בפניי - העולם שהחליט לעזוב את הנוסחאות ולתת למוזיקה להיות יצירה. אם זה אכן היה המצב, הייתי סותם את הפה ודוחף לפה כמה שיותר מהפרוג שמציע לי המזנון. מה רע לי לקבל ריבוי של תחכום בצבעים ובצורות שונות כשכל יום יביא איתו בשורה מרעננת חדשה והחודשים והשנים הקרובות יתמלאו בהרבה יצירתיות ערבה לחך שלא מסתכמת ב-3 להקות אהובות להן מאזינים שוב ושוב? ובכן, הדבר שרע לי הוא שזה לא באמת המצב ונראה שרובנו לא מצליחים להבחין בכך.

באותה קלות בה לילד שהרגע למד בניית אתרים בסיסית והחליט לבנות ולהעלות לשירות אירוח אתרים חינמי את מה שהוא יקרא לו "אתר המעריצים הרשמי של בובספוג בישראל", ככה גם כל כך הרבה להקות בוחרות להוסיף את תווית הפרוג אל תוך תיאור יצירתם מבלי שירגישו חובה לשים את מילתן למבחן. לכו תגידו עכשיו לילד השאפתן שישנם צעדים שצריכים להתקיים בכדי שהאתר יוכל להיות מוכתר בגאווה כאתר הרשמי ולכו תגידו ללהקות שמה שהן עושות הוא לא אותו ה"מתקדם" עליו נבנה הפרוג. כמו עם אחת המפקדות אצלי בטירונות שטענה ש"זאת ההגדרה. שכל אחד יקח את זה לכיוון שלו", ככה גם הלהקות לא ירגישו חובה להוכיח את טענתן שהרי ישנם הרבה פנים וצורות לתחכום.



זאת טעות והיא מהווה אדמה פורייה להמשך טעויות. הגדרה היא הגדרה וכולנו צריכים לכוון את המצפנים שלנו לפיה, אם לא לפי הנוסח הכתוב אז לפי רוח הדברים שניסתה להביא לכתיבת הנוסח. הרשו לי להרים קול מחאה ולומר בזאת חד וחלק - זה לא פרוג!

כשיטענו בפניי שכל שימוש במשקלים א-סימטריים הוא פרוג, אבקש חזרה לעמוד מאחורי הטענה ולהכריז על השיר "ישנן בנות" של להקת הנחל בו הבתים כתובים במשקל 5/4 כשיר פרוג פורץ דרך (שהרי נכתב הרבה לפני ששוחררו אלבומי מופת הפרוג של Yes או של King Crimson). כשיטענו בפניי שכל שימוש בסולמות לא סטנדרטיים הוא פרוג, אני אזכיר את נעימת ה-Surf Rock המוכרת Misirlou שהתנגנה בסרט Pulp Fiction ונכתבה בסולם חיג'אז. זה לא הברייק הבינארי המלאכותי הזה באמצע שיר שיהפוך אותו לאיזה Progressive Djentcore חלוצי. ישנו מספר עצום של להקות שעושות מוזיקה מלודית ויצירתית בעלת זיקה למטאל ומשתמשות במבנים מוכרים ובמהלכים הרמוניים פשוטים, שמצליחות להסב הנאה ולבלוט גם מבלי שהן מוסיפות לעצמן את התווית הקטנה והלא מבוססת שנקראת פרוג. לא כולם צריכים להיות מדעני גרעין כדי להיות מקוריים ובעלי טוויסט מיוחד.

מהצד השני, ישנן גם להקות כמו Hollow Haze שעושות מוזיקה נחמדה לחובבי המלודי, ה-Hard Rock וה-Alternative, אך מחליטות לנפח מעבר לאמת את קורות החיים שלהן וגורמות לעצמן להתבזות מולי ברגע האמת. לא לזה נרשמתי כשהחלטתי להאזין לאלבום שלהן ומעבר לעניין שזה לא מספק את הצורך המיידי שלי, אחרי 4 אלבומים מאמנים שונים בהם מתפשרים ונשארים עבור המשך האלבום כי "אני כבר כאן ואולי זה לא פרוג אבל זה נחמד", ככל שמספר המקרים גדל, הסלחנות פוחתת. כשאמשיך לחפש את הפרוג ואיתקל ברשימה של 10 להקות חדשות שמציגות את עצמן כלהקות פרוג, הן כולן יהיו חשודות בבולשיט ואם אגלה ש-4 הראשונות אכן אינן פרוג, סביר להניח שאפרוש בזעם וששאר ה-6 לא יקבלו את ההזדמנות להוכיח את חפותן. אולי הצעד השיווקי עובד בתור חשיפה ראשונית וסקסית, אך לטווח הארוך אנחנו מגיעים למצב בו יש שוויון בין הביקוש ובין ההיצע, אבל האכזבה מהמשחק ומהמניפולציה מנתקת את הקשר בין הדורשים לבין הנותנים. כשאגיע ליום בו יתחשק לי להירגע מול מוזיקה מלודית ונחמדה, סביר להניח שלא אגש ל-Hollow Haze כי כבר חוויתי איתם אכזבות.

האקט הזה של הגדלה בשקל תשעים על ידי הכנסת תווית מבלי להידרש בקיום ההבטחות נעשה בוטה במיוחד בפרוג בשנים האחרונות, אבל אי אפשר להפנות לשם בלעדית את האצבע המאשימה. בדיוק אותו הדבר קורה בלהקות אשר במקום לנסות להכניס "תחכום", מנסות להכניס "אופל" ומצהירות על עצמן כלהקות Gothic Metal. איך עוד הייתם קוראים לסגנון הזה שעושים עם קלידים, תזמורת וזמרת אופרה? מה זה ה-Symphonic Metal שאתם מדברים עליו? אבל מה אם הם שרים על ערפדים? אה, עדיין Symphonic Metal? ומה אם יש שם גם זמר שעושה Beauty and the Beast עם הזמרת? עדיין Symphonic Metal. נא לא להתבלבל - אפשר להכניס מאפיינים סימפוניים ב-Gothic Metal ואפשר להכניס מאפיינים גותיים ב-Symphonic Metal, אבל כמו שלא הייתי קורא לזה Death Metal אם אין בזה גראולים, לא הייתי קורא לזה Gothic Metal אם זה לא נשמע כמו גירסת ה-Heavy Metal של Gothic Rock בו יש תופים מאפיינים, גיטרות מאפיינות, צורת שירה מאפיינת ועוד. אם צריך שהלהקות יעשו קצת שיעורי בית לפני שהן יוצאות לעולם, שידעו שהכל בסדר ושאני אחכה.



עד כה רטנתי הרבה לגבי מה שלא פרוג. אם כן, מה כן פרוג? על השאלה הזאת ניתן לענות באותו אופן בו נענה על השאלה "מה כן ומה לא מטאל?". הגבול לא מוגדר באופן מוחלט וזז הלוך ושוב ככל שאלבומים ממשיכים לצאת, ולכן עצתי תהיה להקשיב למספיק דברים שהם בוודאות Progressive על מיטב כיווניו השונים, החל מלהקות ה-Progressive Rock הקלאסיות של שנות ה-70 כמו Genesis או King Crimson, דרך חלוצות ה-Progressive Metal כמו Rush או כמו Queensrÿche ועד השמות הגדולים בו כמו Dream Theater, Pain of Salvation ואחת החביבות עליי - Mastodon. משם אפשר לקלוט הרבה יותר בקלות את ההרמוניות המקסימות של Haken, את המבנים המשתנים בשירים של Devin Townsend או את תפיסת המקצב המטורפת של Meshuggah.


כבר לא מעט זמן שעסקי המוזיקה מתמקדים חזק יותר בעסקים מאשר במוזיקה. אם פעם כל מה שהיה צריך בשביל לצרוך מוזיקה חדשה היה להיות מספיק סקרנים, כיום אנחנו מוצפים בעידן דיסאינפורמציה בו "אין כזה דבר פרסום רע" נלקח לקיצון ובו להקות יכולות להצליח או ליפול על בסיס 15 שניות של תהילה - לרוב מדובר אלה יהיו 15 השניות הראשונות של הסינגל הראשון שיקפידו לחשוף לעולם. כשמדובר על הטעם המוזיקלי של מי שחובבים סוגת שוליים כמו המטאל, אולי מוטב להוריד מעט את הרגל מהטנק השיווקי ולתת לקהל שיודע לאן הוא נכנס את הפרטים שהולמים את התוצר לפני שיישבר כל אמון, שתיעלם כל סקרנות ושנחזור לצרוך רק את הישן ואת המוכר. לפחות שם אפשר לדעת שפרוג הוא פרוג.

[ פרסם תגובה חדשה ]
:: שתפו ::
FaceBook MySpace Twitter Email This
:: חיפוש במגזין ::
 
:: סקירות אלבומים ::

Judas Priest – Invincible Shield

Bruce Dickinson – The Mandrake Project

Vespertine - Desolate Soil

Sinnery – Below The Summit

Winterhorde - Neptunian

Oceans On Orion – Start From Nothing
>> סקירות נוספות <<

:: עדכונים ::

כתבה:
להקות של אלבום אחד

כתבה:
עשרה אלבומי מטאל שאולי פספסתם

כתבה:
מטאל מזרח תיכון – על הרכבי המטאל של המזרח התיכון

כתבה:
2023 במטאל – סיכום שנה ישראלי של מגזין מטאליסט

כתבה:
2023 במטאל – סיכום בין לאומי של מגזין מטאליסט

ראיון:
הקוסמונאוטית של המטאל - ראיון עם אנה וולצ'וק, בעלי מועדון הגאגרין
>> עדכונים נוספים <<
:: אירועים ::
[14/03/2024]
Structural - "Decrowned" release show
[30/03] Eternal Struggle Hafia hardoce fe(a)st
>> לפרסום בלוח אירועים <<
:: כל הזכויות שמורות © מגזין מטאליסט 2002-2014 ::                                                                                :: אתר זה מיוצג על-ידי אילון, אגרט ושות' עורכי דין ::