תפריט ראשי
ראשי: ראיונות | כתבות | חדשות
סקירות: אלבומים | DVD | הופעות
סצינה: אירועים | תמונות | פורומים
שונות: עדכונים | סרטים | וידאו
אודות: המגזין | צוות האתר
פרסום: אירוע \ באנר | חדשות
Dusturbed
Graspop
Feed Us Go English Visit Our Facebook Page Visit Our MySpace Profile
:: ראיונות ::

22/02/2008
Eluveitie - הגל החדש של הפולק מטאל
מאת: אופיר מסר
מרואין: Chrigel Glanzmann, מקים להקת Eluveitie

שוויץ היא לא רק ארץ של שוקולדים ושעונים, היא גם אחראית למספר להקות ידועות מאד כמו Samael ו-Celtic Frost, אשר כל אחת בתחומה לקחה את ז'אנר המטאל למקומות חדשים ומעניינים. לפני כשנתיים, להקה שוויצרית נוספת פרצה את גבולות הז'אנר והפעם בתחום הפולק מטאל. Eluveitie אמנם לא המציאה את הגלגל, אבל היא הכניסה שילוב שמעטים ניסו לעשות ולדבוק בו - שילוב של נגינת פולק אותנטית ביחד עם דת' מטאל מלודי שלוקח השראה בעיקר מהלהקות השבדיות הוותיקות.

בזכות אלבום הבכורה המצליח Spirit ולאחר אינספור הופעות, זה לא מפתיע שהלהקה נחטפה חיש מהר ע"י חברת התקליטים הנחשבת Nuclear Blast, אשר שחררה השבוע את Slania - אלבומה השני של הלהקה. לכבוד ההוצאה תפסנו שוב את Chrigel Glanzmann - הסולן והמוח מאחורי המוזיקה - לשיחה על האלבום החדש, על סיבוב ההופעות הקרוב ועל העבודה עם שבעת חברי ההרכב שלו, בין נושאים אחרים ולא פחות פולקיים...


אהלן, קודם כל, איך מבטאים את שם הלהקה?

השם Eluveitie הוא מהשפה הגאלית, שהיא שפה קלטית עתיקה. מכיוון שזו שפה מתה, אף אחד לא יודע באמת איך לבטא אותה. כל הידע שיש לנו היום על השפה זה משחזור מדעי, ככה שאת השם מבטאים כ-"אל-וואי-טי", אבל באמת, קשה לדעת בוודאות.


ובכן, ברכות על האלבום החדש שלכם Slania... תוכל לספר לנו בקצרה על האלבום ועל השוני שיש בינו לבין Spirit [האלבום הקודם] מבחינה מוזיקאלית?

תודה לך. מבחינה מוזיקאלית, זו היא התקדמות טבעית שעשינו אחרי האלבום האחרון Spirit. אבל אני חושב שההתקדמות הכי גדולה שלנו עם Slania היא מבחינת ההפקה, שהיא הרבה יותר טובה מההוצאות הקודמות שלנו. הקלטנו באולפן ממש טוב בשוודיה והפקנו את האלבום שוב עם Jens Bogren (שעבד עם להקות כמו Amon Amarth ,Soilwork ,Katatonia ,Opeth ו- Paradise Lost בין השאר) והוא ממש מפיק מטאל מעולה. אז ההפקה היא אחד מהמרכיבים העיקרים בהתקדמות שלנו.


מה תוכל לספר לנו על שם האלבום, הקונספט מאחוריו ו\או מאחורי השירים?

אני לא הייתי קורא ל-Slania אלבום קונספט, אך עם זאת, יש לו קו לירי מנחה. בנוגע לשם, אין ממש קשר לליריקה, אין משמעות עמוקה מאחוריו, פשוט חיפשנו משהו נחמד ויום אחד, בזמן שחקרתי כמה כתבים קלטים עתיקים, נתקלתי במצבה עתיקה של ילדה שנקברה לפני 2500 שנה - השם של הילדה היה "סלאניה". באופן מיידי התאהבתי בשם הזה, אז החלטנו לקרוא לאלבום החדש אחריה. זה בעצם סיפור ישן ואין לו שום קשר למילים באלבום.

הקו הלירי שדיברתי עליו הוא הבט חשוב במיתולוגיה הקלטית, הוא נקרא "הגלגל הגדול" והוא בעצם מדבר על מחזור השנה ו-4 העונות. זה אולי ישמע מעט בוטה אבל בתרבות הקלטית ובמיתולוגיה זה משהו מאד מרכזי וחשוב - ישנם 4 חגים ראשיים במהלך השנה, כל חג מסמן עונה אחת ועבור כל עונה ישנו קטע אינסטרומנטלי באלבום. אז אפשר לומר שהאלבום למעשה לוקח אותנו דרך לוח השנה הקלטי ורוב השירים בו מתעסקים בנושא הזה בצורה כזו או אחרת.


במה תהליך ההקלטות היה שונה מהעבודה על Spirit? כמה זמן לקח לכם להקליט את כל הכלים באולפן ולעשות להם מיקס?

כמו שציינתי, ההפקה באלבום הזה הייתה הרבה יותר טובה וכמו כן היה לנו הרבה יותר זמן לכל התהליך. אני לא בדיוק זוכר אבל אני חושב שזה לקח לנו בסה"כ כחודשיים. הקלטנו את כל מרכיבי המטאל (הגיטרות, התופים והשירה) בשוודיה, באולפני Fascination Street וזה לקח לנו 3 שבועות. אמנם היינו מוכנים אבל זאת הייתה עבודה מאד אינטנסיבית. לאחר מכן חזרנו הביתה והקלטנו את כלי הפולק באולפנים שונים בסביבה. את הכינורות הקלטנו בליכטנשטיין שהיא מדינה קטנה שקרובה לשוויץ. לבסוף לקחנו את הכל בחזרה ל-Jens שעשה את תהליך המיקס והמאסטר שוב בשבדיה.


לפני קצת יותר משנה אמרת לי בראיון שיש לך תוכניות להוציא MCD רק של מוזיקת פולק... אני מבין שיש התפתחות באזור עם משהו בשם Evocation. מה תוכל לספר לנו על כך ומתי זה מתכונן לצאת?

קודם כל, לפרוייקט האקוסטי הזה ול-Slania אין שום דבר במשותף, זה רק יצא במקרה שהתחלנו לעבוד עליהם באותו זמן. אבל כן, Evocation תהיה הוצאה של אך ורק מוזיקת פולק אקוסטית והיא תצא בתור 2 אלבומים ולא כ-MCD כמו שתוכנן במקור. אנחנו נשחרר את זה דרך Nucleat Blast אבל עדיין אין תאריך יציאה משוער, אולי זה יהיה בסוף 2008 או תחילת 2009, אנחנו עדיין לא יודעים. בכל מקרה, זה לא יהיה רק פולק מטאל אקוסטי - אלא משהו שהוא בוודאות גם Eluveitie.


האלבום Spirit הווה פריצה גדולה עבור הלהקה והביא אתכם לסיבובי הופעות נרחבים... כששחררתם אותו, קיוויתם שזה יביא אתכם לכל-כך הרבה הופעות ולבסוף, החתמה בחברת תקליטים גדולה כמו Nuclear Blast?

כמובן שקיווינו לכך ועבדנו קשה בשביל זה. כשהתחלנו פשוט קרענו את התחת כדי להתקדם כלהקה כמה שאפשר, אז היינו צריכים לעשות אלבום ולעשות הרבה הופעות.


אם כבר מדברים על Nuclear Blast, איך מערכת היחסים ביניכם החלה?

במהלך השנה שעברה, בסתיו, הגענו למצב בו קיבלנו הצעות מהרבה חברות תקליטים כך שהייתה לנו בעצם אפשרות בחירה וזה מצב מאד טוב עבור להקה. Nuclear Blast הביאו את ההצעה הכי טובה, אז הלכנו עליה. עד כה אנחנו מאד מרוצים מהעבודה שלנו ביחד, הם שותפים מדהימים.


במהלך הקיץ האחרון יצא לי לראות אתכם פעמיים, בפסטיבל Graspop בבלגיה ולאחר מכן גם בפסטיבל Metalcamp שבסלובניה, שם חוויתם כמה תקלות טכניות מצערות. מה אתה זוכר מההופעה בסלובניה ואיך היה בכלל להיות שם, עם מזג האוויר החם והנהר הקר?

הדבר העיקרי שאני זוכר מסלובניה זה שהיה מאד חם. כולנו כמעט התפרקנו על הבמה, לא רק בגלל שהיה חם בכללי, אלא בגלל שעל הבמה הטמפרטורות הגיעו לאיזה 60 מעלות, משהו מטורף. אבל ממש היה כיף לנגן שם, חוץ מהעובדה שהיו לנו כמה תקלות טכניות, שזה תמיד רע, אבל גם תמיד יכול לקרות אז מה אפשר לעשות? אני מקווה שאנשים ממש נהנו שם.


ב-Metalcamp, אני לא יודע אם ראית משהו מהבמה... אבל רק שתדע שהייתה חבורה של כמה ישראלים (אני ביניהם) שהחליטו להביא שולחן אוכל אל מול הבמה ואז החלו לרקוד מסביב לו ועליו...

[צוחק]... פאק... אוקי, לא ראיתי את זה, אבל נשמע מגניב!


בכל אופן, מניסיון אני יכול לומר שיש לכם הופעות מאד אנרגטיות אם זה מבחינת המעריצים או בעיקר מבחינתכם... איך אתם מצליחים לשרוד את כל ההופעות, הריקודים וכו'? אתם לא מתעייפים?

[צוחק]... זה תמיד כיף לנגן. כמובן אם תעשה 50 הופעות כל יום, תהיה עייף, אבל עדיין, הסיבה שבגללה אנחנו בלהקה היא שאנחנו ממש אוהבים מוזיקה ואוהבים לנגן, אז אנחנו אף פעם לא שבעים. אנחנו פשוט אוהבים לנגן, לא משנה איפה או מתי.


כשתסיימו את החלק האירופאי בסיבוב ההופעות שנקרא Paganfest אתם הולכים לפלוש איתו גם לארה"ב... אתם מתרגשים להגיע לאמריקה?

כן כמובן, אנחנו מאד סקרנים בגלל שבשנה וחצי האחרונות קיבלנו הרבה תגובות משם ובנוסף גם המכירות שלנו באמריקה הלכו טוב בצורה מפתיעה, אז אנחנו מאד מתרגשים וסקרנים להגיע לשם ולהופיע.


יש לך אילו ציפיות מהקהל האמריקאי?

אין לי מושג, לא הייתי באמריקה עדיין אז כל מה שאני יודע מלהקות שכבר ניגנו שם זה שהקהל האמריקאי לפעמים יותר פרוע מזה האירופאי, אבל נראה.


אתה חושב שפולק מטאל יכול להצליח שם?

ובכן, הזמן יגיד, אבל אני יכול לדמיין שמשהו כזה יקרה - עד כה נראה שזה הפך לטרנד בסצנת המטאל האמריקאית. אבל אף אחד לא ממש יודע.


מה אתה חושב על חבריך לנשק בסיבוב ההופעות - Ensiferum ,Korpiklaani ,Moonsorrow ו-Turisas, ואיך זה להיות, ביחד עם Tyr, הלהקה היחידה בליינאפ הזה שלא מגיעה מפינלנד?

[צוחק חזק]... אני יכול לדמיין שזה יהיה מעט משעמם להיות היחידים שלא מפינלנד... [צוחק]... אבל לא, כמו שהזכרת יש גם את Tyr ואנחנו הולכים לעשות כמה הופעות בגרמניה ביחד עם Suidakra המקומיים, כך שאנחנו למעשה מצפים לזה. זה גם מאד מגניב ש-Korpiklaani באים איתנו, אנחנו חברים טובים שלהם וניגנו לא מעט פעמים ביחד, אז אנחנו תמיד נהנים איתם. יהיה מגניב לחלוק איתם במה פעם נוספת.


עם 8 מוזיקאים בהרכב, איך אתם סובלים אחד את השני? במיוחד בסיבובי הופעות...

ממש טוב למעשה... [צוחק]... כשהתחלנו את הדרך כלהקה לא הכרנו אחד את השני ממש טוב והתקבצנו למעשה רק בשביל המוזיקה, אבל במהלך 3 השנים האחרונות בילינו המון זמן ביחד - אם זה בחדר החזרות, באולפן או בהופעות - אז במהלך כל הזמן הזה, גדלנו ביחד, מבחינה מוזיקלית כמובן, אבל גם מבחינה אישית. כיום אנחנו כמו משפחה קטנה, אז זה תמיד כיף להיות ביחד.


האם שאר חברי הלהקה תורמים בצורה כלשהי לתהליך כתיבת השירים או שזה הכל חלק מהעבודה שלך? אם כן, איך אתה עובד על שיר חדש?

בכללי זו העבודה שלי אבל זו פשוט צורת העבודה שפיתחנו במהלך השנים: אני כותב שיר וכשאני מסיים אותו עם כל תפקידי הכלים, אני מקליט אותו בצורה גסה בבית ואז מעביר אותו ללהקה. לאחר מכן, כל אחד מחברי הלהקה עובד על המלודיות עבור הכלי שלו או שלה ואז אנחנו מארגנים את השיר ביחד.


כשמקשיבים לשירה שלך, ישנם בהחלט השפעות מסגנון הדת' מטאל השוודי, אבל אני מוצא גם כמה השפעות מודרניות יותר מסגנון המטאלקור... מה אתה חושב על הז'אנר הזה בכלל?

ישנם כמה להקות שאנחנו אוהבים בז'אנר הזה, אבל אישית אני מעריץ גדול של Dark Tranquillity, כאשר חוץ ממנה אני למעשה לא מכיר יותר מדי להקות. זה נכון מה שאמרת בנוגע לשילוב וזה למעשה הרעיון שהיה מאחורי Eluveitie מלכתחילה - כשהקמתי את הלהקה החלום שלי היה לשלב את שני סוגי המוזיקה שהכי אהבתי, את סגנון הדת' מטאל השוודי הישן והטוב (דת' מטאל מלודי) ואת המוזיקה הקלטית המסורתית. אני חושב שזה שונה מרוב להקות הפולק מטאל, כי אם תוציא את מרכיבי הפולק מהמוזיקה שלנו, מה שיישאר פחות או יותר זה דת' מטאל מלודי מודרני.


בז'אנר הפולק מטאל, בזמן שיש להקות שמחות כמו Korpiklaani, להקות לוחמות כמו Turisas ולהקות "אפלות" כמו Finntroll, איפה Eluveitie עומדים?

אולי במקום אחר לגמרי... [צוחק]... אני לא יודע, זה תמיד קשה להשוות ואני לא ממש טוב בזה. אני חושב שאנחנו לא מסוג הלהקות שעושות מוזיקת ריקודים שמחה, או מוזיקה למסיבות - אני חושב שאנחנו עושים משהו יותר רציני. כמו כן גם הקונספט הלירי שלנו הוא לא רק נוגע במסיבות או שתיית Mead - אלא משהו שאתה יכול לחשוב עליו.


אתה מתכוון מוזיקה יותר אינטליגנטית?

אלה המילים שלך... אני לא מישהו שיכול לשפוט.


האם יצא לך במקרה לשמוע את הרכב הפולק מטאל המקומי שלנו Orphaned Land או אולי את להקת הבלאק מטאל המסופוטמי Melechesh שגם משלבת כמה צלילים מזרחיים?

אני לא מכיר את Orphaned Land היטב, אבל אני בהחלט מכיר את Melechesh [נאמר עם כ' תקנית!], עשינו איתם כמה הופעות ואנחנו למעשה חברים טובים שלהם. זו להקה ממש טובה ורובינו ממש אוהבים את המוזיקה שלה.


מה דעתך על הסוג הזה של פולק מזרחי?

אני ממש אוהב את זה. אני לא מכיר כל-כך את הסגנון הזה אבל ממה ששמעתי, זה טוב.


שאלה מוזרה, אבל תהיתי אם למישהו מהלהקה יש קשר לישראל? אני שואל כי "רפי" [הבסיסט] זה שם מוכר אצלנו.

[צוחק]... אני לא בטוח בנוגע לכולם, אני חושב שהסבתא-רבה של Anna [נגנית ה-Hurdy Gurdy] היא יהודייה, אבל זה מאד רחוק, היא במקור בכלל מאירלנד. בנוגע ל-Rafi ול-Sevan, שניהם אחים והם במקור הגיעו בכלל מארמניה.


אני יודע שיש לכם מעריצים רבים בישראל... אז יש לך אילו מילים אחרונות לחלוק עם אותם משוגעים שרקדו על שולחנות בשבילכם ועם כל האחרים?

כל מה שנשאר לי לומר זה תודה רבה, באמת. תודה לך על הראיון ותודה לכולם על העניין בעבודה שלנו, אנחנו מאד מעריכים את זה. כמובן שיהיה מעולה גם אם נוכל לנגן במדינה שלכם יום אחד. תשמרו על עצמכם!

[ לראיון באנגלית ]

[ פרסם תגובה / קרא תגובות (20) ]
:: שתפו ::
FaceBook MySpace Twitter Email This
:: חיפוש במגזין ::
 
:: סקירות אלבומים ::

Judas Priest – Invincible Shield

Bruce Dickinson – The Mandrake Project

Vespertine - Desolate Soil

Sinnery – Below The Summit

Winterhorde - Neptunian

Oceans On Orion – Start From Nothing
>> סקירות נוספות <<

:: עדכונים ::

כתבה:
להקות של אלבום אחד

כתבה:
עשרה אלבומי מטאל שאולי פספסתם

כתבה:
מטאל מזרח תיכון – על הרכבי המטאל של המזרח התיכון

כתבה:
2023 במטאל – סיכום שנה ישראלי של מגזין מטאליסט

כתבה:
2023 במטאל – סיכום בין לאומי של מגזין מטאליסט

ראיון:
הקוסמונאוטית של המטאל - ראיון עם אנה וולצ'וק, בעלי מועדון הגאגרין
>> עדכונים נוספים <<
:: אירועים ::
[30/03/2024]
Eternal Struggle Hafia hardoce fe(a)st
[14/03] Structural - "Decrowned" release show
>> לפרסום בלוח אירועים <<
:: כל הזכויות שמורות © מגזין מטאליסט 2002-2014 ::                                                                                :: אתר זה מיוצג על-ידי אילון, אגרט ושות' עורכי דין ::