תפריט ראשי
ראשי: ראיונות | כתבות | חדשות
סקירות: אלבומים | DVD | הופעות
סצינה: אירועים | תמונות | פורומים
שונות: עדכונים | סרטים | וידאו
אודות: המגזין | צוות האתר
פרסום: אירוע \ באנר | חדשות
Dusturbed
Graspop
Feed Us Go English Visit Our Facebook Page Visit Our MySpace Profile
:: ראיונות ::

01/03/2013
קרבות המטאל - ראיון עם Mathias Nygard, סולן להקת Turisas
מאת: בן אסטרכן
מרואיין: Mathias Nygard, סולן להקת Turisas

אני חושב שרבים מאיתנו לא מבינים כמה שאנחנו ברי מזל. שנת 2013 מביאה אלינו מגוון רחב של מופעי מטאל שרק יכלנו לחלום עליהם, אחד המעניינים ביותר הוא מופע ה"דאבל פאק" של Turisas הפינית עם Salem שלנו שיתקיים ב 4 לאפריל בת"א.
Turisas היא להקת פולק מטאל פינית שבנתה עצמה אט אט מהשורש, היא נחשבת לחוד החנית של הפולק מטאל מפינלנד וללהקה המצליחה ביותר בסגנון ממדינה זו, אחת הגאוות הגדולות שלה היא שילובו של הפולק מטאל עם מה שהם מכנים "באטל מטאל", מטאל של קרבות המושפע מסרטים הוליוודיים וממחזות זמר רבים.

התוצאה היא מטאל אפי, גדול וגרנדיוזי כשהכול מגיע ממוחו של מנהיג הלהקה מטיאס ניגראד, הקול המיוחד שלו והעובדה שהוא כותב מלחין ומעבד את כל שירי הלהקה הפכו אותו לדמות מרתקת גם מחוץ לעולם הפולק מטאל. הרבה מעבר לאיפור האדום שחור מסתתר מוזיקאי מחונן שמגיל 4 מנגן על כלים רבים, היה לי את העונג לשוחח איתו עלTurisas , פולק מטאל ובכלל על החיים.

מה שלומך מטיאס? איך מתקדם סיבוב ההופעות האמריקאי שלכם?


עד כה מצויין, אנחנו בטקסס כעת, זו הפעם החמישית בה אנחנו יוצאים לסיבוב הופעות בארה"ב כך שאנחנו כבר מכירים את השוק ואת הצורה בה הדברים מתנהלים כאן, אנחנו כבר 5 שבועות בדרכים, עוד שבוע הסיבוב מסתיים ואנחנו חוזרים הביתה, לא לפני שנעבור בדרום אמריקה לכמה הופעות, זה סיבוב הופעות ארוך, נחמד לחזור הביתה בסופו אבל אנחנו מאד נהנים מההופעות והולך ממש טוב.

בוא נחזור לימים הראשונים, איך Turisas התחילה? מה היה הרעיון בהתחלה? מה עומד מאחורי האיפור האדום שחור שלכם?

את הלהקה הקמתי עם Jussi Wickström הגיטריסט, היינו מאד משועממים וחיפשנו משהו לעשות עם החיים שלנו, אהבנו מטאל והדבר הטבעי היה להקים להקה ולהתחיל לכתוב מוזיקה ביחד, בצורה הכי נאיבית שיש, בלי לחשוב על כלום מעבר, זה היה הכי ראשוני שניתן, גם האיפור האדום שחור הגיע באותה צורה, זה קצת מצחיק לחשוב על זה בצורה הזו כרגע אבל כשהתחלנו הגל השני של הבלאק מטאל היה בשיא ההצלחה שלו בעולם, וכל הלהקות היו עדיין עולות לבמה עם איפור (אמפרור, דימו בורגיר, סאטיריקון) וחיפשנו משהו שמצד אחד יקשר אותנו לזה כי זה המקום שבו התחלנו את המסע המוזיקלי שלנו אבל מצד שני לא יהיה העתק או דומה ללהקות אחרות, משהו משלנו, רצינו לשמור את האלמנט הויזואלי של הבלאק מטאל כי אהבנו את זה, עם הזמן התרחקנו מזה גם מוזיקלית וגם חיצונית אבל זה היה המקור, הרצון היה להראות כאילו דם ולכלוך של זפת על הפנים אבל עם הזמן הבנו שהמוזיקה שלנו לא אפלה וקודרת כמו הלהקות ההן והכנסנו גם במראה הרבה הומור וקריצה למשהו יותר תאטרלי ופחות אפל ו"קשוח" כי אנחנו לא כאלו, אנחנו להקה ששאבה אלמנטים מהבלאק מטאל בעיקר ברעיון האפיק והמלחמתי שלו אבל לקחה את זה למקום אחר, ואני מאמין שאנחנו מתעצבים ויוצרים משהו משלנו.

איך נראתה הסצינה בפינלנד ב 1997 כשהתחלתם ואיך זה בהשוואה להיום?

מאד הושפענו ממה שהלך באותה תקופה, הסצינה היתה קטנה, אי אפשר להשוות את זה להיום, היום פינלנד היא מדינה בה המטאל הוא המיינסטרים, זה היה מצב אחר לחלוטין אז בהתחלה, לא היה דבר שנקרא פולק מטאל, לא היה קיים, אנחנו הושפענו מלהקות כמוEnslaved מנורבגיה או Bal Sagoth מאנגליה, מצד שני לא רצינו להשמע כמוהם אלא ליצור משהו אחר, אנחנו לא מהלסינקי אז לא היינו קרובים גאוגרפית לאזור בו דברים קרו בפינלנד גם אז כשהסצינה היתה קטנה מאד, את קלטות הדמו של Ensiferum ושל Moonsorrow קיבלנו מהם בדואר, היה מרחק כי גרנו במקום רחוק, אף אחד לא דמיין ולא ציפה שתוך 15 שנה הסגנון הזה יתפתח כל כך ויגיע להיות גדול ומצליח כמו שהוא היום, זו היתה הפתעה גמורה עבור כל הלהקות בפינלנד, ההופעות הראשונות של כולנו היו ממש קטנות, המטאל הפיני תפס חזק בעולם רק בעשור האחרון, עד אז הוא היה האח החורג של שבדיה ונורבגיה, כיום אנחנו נותנים להם פייט טוב..:-)

טוריסאס מצליחה מאד גם במקומות שבהם המטאל הוא מאד פופולארי כמו גרמניה ואנגליה אבל גם במדינות שהמטאל בהן יותק קטן כמו ישראל למשל, וזה קרה לכם ישר עם האלבום הראשון "באטל מטאל"

זה מחמיא אבל זה לא משהו שאתה רואה תוך כדי תנועה אלא רק בדיעבד בהפרש של כמה שנים, כשהתחלנו עם האלבום הראשון זה היה מרגש לראות שאנחנו נהפכים מלהקה של קלטות דמו ללהקה שיש לה חברת תקליטים והנה האלבום הזה יוצא בכל העולם ויותר אנשים מכירים אותנו, לא הרגשנו שזה גדל או מתפתח במהירות, רק כשהאלבום השני יצא ב 2007 הבנו שהאלבום הראשון בנה משהו מאד חזק, זה מאד דומה לתהליך שאנחנו עוברים ממש עכשיו בתוך סיבוב ההופעות הזה, כרגע אנחנו בטקסס ומופיעים וזה נראה לנו ממש טבעי ורגיל, פתאום אני עוצר וחושב "ואוו, זה כבר הטור החמישי שלנו בארה"ב" וזה אומר שנבנה כאן משהו בהדרגה, אבל זה משהו שאתה מרגיש אותו תמיד בשלב שבא אחרי ולא תוך כדי העבודה עצמה, כשיצא The Varangian Way הרגשנו שקרה משהו גדול עם Battle Metal, זה משהו שהרגשנו ברטרו למעשה.

אז לא נראה את Turisas עם סניקרס בקרוב או אותך יוצא לדייטים עם סופר מודל וכוכבות טלויזיה..

לא לגבי הסניקרס אבל לגבי הסופר מודלס: תן להן את הטלפון שלי....:-)



מה השפיע עליך מטיאס כבנאדם ללכת בשביל הזה? מוזיקלי ורעיוני?

מעולם לא ישבנו וחשבנו "בואו נעשה להקת ויקינג מטאל" או "באטל מטאל" בצורה מודעת ועם תכנון מראש, או "בואו נתלבש בצורה כזו או אחרת" זה דברים שקרו ונוצרו בהדרגה יד ביד עם המוזיקה, כל הקטע הויקינגי נוצר על ידי חברת התקליטים כדי שיבינו מה אנחנו מנגנים, באלבום הראשון יש שיר על מלחמה שהיתה באירופה במשך 30 שנה במאה ה 17 כך שזה ממש לא נוגע לתקופת הויקינגים, זה קונספט שכן מתעסק בתקופה הזו בחלק מהשירים, כן נוגעים בזה אבל לא בתור קו מנחה אלא כחלק מהסיפור הכולל, כך גם באלבום החדש שייצא בקרוב, יש לזה התייחסות אבל כחלק מהמכלול., אני קורא הרבה ספרי הסטוריה ורואה המון סרטים וזה מהווה השפעה בולטת על הלהקה לא פחות מהמוסיקה שאני מביא איתי כל ההתעסקות הזו בהסטוריה של האזור שממנו אנחנו באים, כל המימד של טיול בזמן, עבר והווה ובין מאות שונות בהסטוריה, דרך זה להעביר חוויות ורגשות, אני מרגיש שזה סוג של מסע שאתה עושה בחיים, אמנם בקטן יותר ובהבדלים של שנים, אבל עדיין בשבילך שנה היא עולם ומלואו. כולנו מחפשים את המקום שלנו בעולם הזה, את המקום להתבטא בו בצורה הכי טובה שהכי משקפת אותנו, לחוות, אז אני מטייל בעולם כמוזיקאי וזה העיסוק היום יומי שלי ואני מאד בר מזל על כך ואני חייב לומר שזה מאד מרגש ומרתק להגיע בכל פעם למקומות חדשים,תרבויות חדשות ולפגוש אנשים חדשים. סוג של טיול, אני משתדל שהטיול הזה ישתקף גם במוזיקה שלנו, גם באווירה שאנחנו יוצרים למאזין, לקחת אתכם למסע הזה כשלכל אחד יש את המסע שלו בחיים, תתאר את זה כמו ספינת ויקינגים או לוחם שיוצא לאזורים חדשים. אני לוקח את זה בהרבה מקרים לרובד האישי ומשם מפתח את ההזדהות שלי כבנאדם ויוצר.

מטאל זה סגנון שנשען חזק על היסטוריה, הרבה יותר מסגנונות מוזיקלים אחרים, מה אתה חושב שניתן ללמוד מההסטוריה ולמה הקשר הזה בין השניים כל כך עמוק ורחב?

שאלה טובה, לדעתי ב 80 אחוז מהמקרים זה לא בהכרח עניין היסטורי אלא כתיבה על משהו מאד רומנטי בהגדרה שלו שהתרחש בעבר, כל העיסוק בתקופה הרומנטית זה משהו שבא והלך באמנות, נכנס ויצא מהאופנה, התחיל בוואגנר ובשירה הרומנטית של המאה ה 19, אופרות ומשוררים, בשנות השלושים האמנות מאד נמשכה למצרים העתיקה ולהסטוריה שם ובשנות השבעים מה שחדר חזק לכל תחומי האמנות זה טולקין ושר הטבעות, הרבה פנטזיה, זה משהו שבא והולך בגלים, בשנות השמונים והתשעים המוקדמות זה היה הרבה פחות קיים, גם כי זרמים כמו הפאנק והרוק האלטרנטיבי וההארד רוק שלטו ואף אחד מהם לא מתעסק בהסטוריה אלא בפנים שונים של ראליזם ומודרניזציה, ואז בשנות האלפיים זה שוב חזר, זה תהליך של מחזוריות לדעתי, הרבה סרטים הסטורים הצליחו בעשור האחרון, יש לזה השפעה ישירה גם על עולם המוזיקה כמובן, אבל אתה די צודק בהקשר המטאלי, אני יכול להגיד בצחוק שאם אתה מטאליסט ואתה לא שר על האפלה/שדים/שטן או על האהבה הדפוקה שהיתה לך אז היסטוריה היא הבחירה הטבעית השלישית בהצלחתה...:-)
.
ולמה אתה מקשיב כיום מה עושה לך את זה?

בגלל שאני עובד במוזיקה ונמצא עמוק בתוך זה אז אני לא מאלו שאוספים אלפי תקליטים אלא מתמקד בדברים הספציפים שאני מתחבר אליהם, ולהקות מהעבר שגדלתי עליהם, קשה היום "להפיל אותי" אולי כי אני רווי במוזיקה מאד, יש להקות חדשות טובות, למשל Gojira מצרפת עושים עבודה מעולה, הרבה פעמים אני מקשיב לא רק למטאל אלא למוזיקה נסיונית, פולק רוק, ומוזיקה יותר אלקטרונית או תעשייתית, הכל הולך אצלי, זה יכול להיות ביקור בגלריית אמנות או אלבום מטאל, כל מה שבאמצע, מיקס בין צורות שונות של אמנות שמאד מעניינות אותי.

ואיך נוצר תהליך הכתיבה אצלכם?

אני עושה את רוב העבודה, המילים והלחנים ובהרבה מקרים חלק גדול מהתפקידים שנכתבים עבור הנגנים האחרים, יש לפעמים הצעות שמגיעות מהנגנים האחרים לכל מיני קטעים בשירים אבל זה תמיד מגיע אלי ואני מחליט אם להשתמש בזה או לא, באלבום החדש יש כמה קטעים שחלק מחברי הלהקה כתבו אבל בגדול העניין מוטל על כתפיי, אני כותב הכל, מקליט סקיצה בסיסית ומשמיע להם, היות ואני מנגן על הרבה כלים (לא ברמה גבוהה אבל מספיק כדי לכתוב חומר) אני חושב יותר בראש של מפיק מאשר בראש של סולן או נגן, אני רואה את העיבוד הכולל ולא רק את הסולו או הקטע שירה.

זה הבייבי שלך, איך אתה רואה את השינו שעשיתם ב"Stand Up And Fight" לעומת שני האלבומים הקודמים?

בכל אלבום אנחנו מנסים להתפתח ולתת משהו חדש ולא למחזר את עצמינו אבל מצד שני שזה יישאר Turisas , זה סיכון מסויים כי הרבה להקות מעדיפות ללכת על כיוון ברור ומוגדר וכשזה מצליח להם אז להדבק אליו, אבל אני מעדיף לעשות דברים שונים עם רמה גבוהה של אמינות ואיכות ולהאמין שמי שמקשיב לנו יקבל את השינויים בהבנה, ובאהבה כחלק מהמהות של הלהקה הזו, עדיין אנחנו נשמעים אנחנו ויש קשר הדוק בין האלבומים אבל אין אצלינו מיחזור וזה מה שמבדיל אותנו מלהקות אחרות בהרבה מובנים
קח את האלבום השלישי, זה כבר הרבה מעבר לפולק מטאל, זה מאד ברודדווי, מאד תאטרון, מחזמר מוזיקלי, זו אולי ההשפעה הכי גדולה על התקליט הזה, מחזות זמר, אורקסטרה, אלבום מאוד מאתגר.



עם אילו להקות אתה מחובר בקשר טוב במיוחד? מי ב"סביבה הטבעית" שלכם?

הרבה מהלהקות שיצא לנו לעשות אתם סיבוב הופעות, Finntroll למשל, כל פעם שאנחנו נפגשים זה כייף, Moonsorrow , ארקונה מרוסיה, את Fintroll הכרתי דרך ההופעות המשותפות, ולמדתי להתחבר אליהם ולהבין את הכשרון שלהם אחרי שצפיתי בהם מופיעים כל לילה ונותנים אחלה הופעה, יוצא להם אי פי חדש בקרוב והכנר שלנו התארח שם בכמה שירים, נוצרה חברות מאד טובה..

ומה קורה עם האלבום החדש שלכם?

האלבום מוכן, סיימנו את ההקלטות ואת המיקסים נעשה ממש בקרוב בלונדון, הוא ייצא בקיץ, המשימה שלנו היתה לסיים אותו לפני שיצאנו לטור בארה"ב, אני מאד מרוצה מהתוצאה, אנחנו עובדים גם על קליפ חדש, הכל ממש בשלבים האחרונים.

יש כבר שם לאלבום? מה אתה יכול לספר?

אין שם, עדיין, אבל אני יכול לספר שהפעם רצינו סאונד והפקה יותר אורגנית, פחות טריגרים, פחות פרו טולס ופחות סאונד ממוחשב ומכני אלא משהו חם יותר, עמוק יותר, שכרנו בית גדול במקום מבודד והפכנו אותו לאולפן במטרה להביא סאונד מיוחד וכזה שלא יהרוג את הדינמיקה של המוזיקה, זה עדיין נשמע כמונו כמובן אבל זה עוד צעד לכיוון אחר, זה אלבום עם שירים יותר מהירים ואנרגטים, האלבום הקודם היה מאד איטי יחסית אלינו, הפעם החומר הרבה יותר אינטנסיבי. עבדנו עם כלים מסורתיים, ההשפעה שלנו בעיבוד באה מחומרים כמו מה שהביטלס בזמנו הקליטו עם תזמורת קרנות יער, סאונד מאד טבעי וחם, זה נשמע מאד שונה ממה שלהקות כמו Dimmu Borgir עושות למשל כשהן משתמשות בתזמורת או מקהלה,

ומה מתוכנן לכם בישראל?

זה יהיה מופע מיוחד כי זו הפעם הראשונה שאנחנו מנגנים בישראל, אנחנו מאד מצפים לזה, אף אחד מאיתנו מעולם לא ביקר בישראל וזה מאד מרגש, שמענו מלהקות אחרות הרבה חוויות טובות על ההופעות אצלכם, בדרך כלל אנחנו בסיבוב הופעות ומנגנים לילה אחר לילה ברצף כמה חודשים אבל הפעם אנחנו באים ישר מהבית והמפיק הביא אותנו בטיסה מיוחדת הלוך חזור מפינלנד לישראל, אנחנו ננגן סט ליסט מלא וארוך זה בטוח, והיות וזו הפעם הראשונה אצלכם אז אני מבטיח לנגן שירים מכל האלבומים בצורה שווה.
אז לסיום: בואו לראות אותנו ב 4 לאפריל, אם אתם אוהבים אותנו אז בטח תהיו שם ואם אתם שונאים אותנו אז בואו להופעה ותאהבו אותנו אחריה אני בטוח.. :,-) אנחנו הולכים לתת מאתיים אחוז על הבמה, יהיה כייף אדיר

[ לראיון באנגלית ]

[ פרסם תגובה חדשה ]
:: שתפו ::
FaceBook MySpace Twitter Email This
:: חיפוש במגזין ::
 
:: סקירות אלבומים ::

Judas Priest – Invincible Shield

Bruce Dickinson – The Mandrake Project

Vespertine - Desolate Soil

Sinnery – Below The Summit

Winterhorde - Neptunian

Oceans On Orion – Start From Nothing
>> סקירות נוספות <<

:: עדכונים ::

סקירת הופעה:
כל הדרכים מובילות לעשור - סקירת הופעת העשור לאלבום הבכורה של Walkways

כתבה:
להקות של אלבום אחד

כתבה:
עשרה אלבומי מטאל שאולי פספסתם

כתבה:
מטאל מזרח תיכון – על הרכבי המטאל של המזרח התיכון

כתבה:
2023 במטאל – סיכום שנה ישראלי של מגזין מטאליסט

כתבה:
2023 במטאל – סיכום בין לאומי של מגזין מטאליסט
>> עדכונים נוספים <<
:: אירועים ::
[23/05/2024]
Prey For Nothing - 15 years of Violence Divine
[06/04] Metal Carnival
[27/04] Prowlers - Warfare
[29/04] Break the cycle
[17/05] Nailien Invasion - השקת אלבום
>> לפרסום בלוח אירועים <<
:: כל הזכויות שמורות © מגזין מטאליסט 2002-2014 ::                                                                                :: אתר זה מיוצג על-ידי אילון, אגרט ושות' עורכי דין ::