תפריט ראשי
ראשי: ראיונות | כתבות | חדשות
סקירות: אלבומים | DVD | הופעות
סצינה: אירועים | תמונות | פורומים
שונות: עדכונים | סרטים | וידאו
אודות: המגזין | צוות האתר
פרסום: אירוע \ באנר | חדשות
epica
DPS
Feed Us Go English Visit Our Facebook Page Visit Our MySpace Profile
:: סקירות הופעות ::

17/03/2022
תמונע של נשף מסיכות - סקירת הופעת Subterranean Masquerade בתיאטרון "תמונע"
כתב: איתמר ענברי
צילם: נאווה מנשה

הדקות שקדמו לעלייתם לבמת תיאטרון "תמונע" בתל־אביב של חבריSubterranean Masquerade דמו מבחינתי לתנועת מטוטלת של בובת פיניאטה, זמן קצר לפני שתכולתה נשפכת לכל עבר. אף שצמד המילים "מופע אקוסטי" גילם בתוכו הבטחה לערב אינטימי ושקט ולגרסאות מעורטלות ונטולות חשמל לשיריה של להקת הפרוג, רב היה הנסתר על הגלוי. בראשי הדהדו הבזקי מחשבות. לאיזה עיבוד יזכו השירים בלבושם החדש: האם לגרסאות "לאבי דאבי" סוחפות או לגרסאות היתוליות טרום־פורימיות? האם סולנה התזזיתי של הלהקה, דוידאבי ("וידי") דולב, יצליח לשמור על איפוק או שמא הוא יתרוצץ לכל עבר בחדוות החיים הברסלבית שהוא כה מזוהה עמה?

שעה וקצת של הופעה פוגגו את ערפילי הספקות וסיפקו תשובות ברורות לשאלות שלעיל. ראשית, סאבמאסק העניקו בהופעה, שהתקיימה בשלהי פברואר, פרשנות מקורית וייחודית לגרסאות האולפן של שיריהם, ובכמה וכמה מובנים סטו מההגדרה המקובלת והצפויה של הופעה אקוסטית. שנית, עם זרם חשמלי ובלעדיו, "וידי" מחובר ככל הנראה לגנרטור בלתי נראה או לספק כוח ממין זה או אחר, שמזרימים לגופו אנרגיות בלתי נדלות.

אך את ראשיתו של אותו ערב יום רביעי שבו התקיימה ההופעה, ליוו סימני שאלה באשר לעתיד להתרחש. "מופע בישיבה" טומן בחובו סיכון של ריסון היצריות שמאפיינת הופעת מטאל ושל היצמדות לכיסא, במיוחד כמו במקרה של כסאות העץ ב"תמונע" שלקימה מהם יש אפקט קינטי של ברכת גלים. מצד שני, מאחורי אותם כסאות ממש, יכולתי לדמיין סצנה ממערבון שבה כל אחד מהיורים משתופף מאחורי כיסא. ייתכן והאסוציאציה של קרב היריות התעוררה בעקבות ניחוח האמריקנה שהגיע מכיוון הבמה בזמן הופעתה של להקת החימום, Oceans On Orion.

בהרכב של שלושה מתוך חמישה – לב קרז'נר, הגיטריסט עמית פורטוס והמתופף אבירם זאבי – התאימו OOO את עצמם לקו האקוסטי של הערב. אך גם בגרסת האנגפלאגד, נשמרו קווי המתאר של הסאונד של ההרכב: מטאל מודרני ומלודי מאוד, כזה שנקלט באוזן בהאזנה ביתית ושמשלהב בהופעות חיות. וגם בהעדר סוללת התופים והגיטרות החשמליות, כל אחד מהשירים שביצעו OOO בהופעה היה סוחף ובעל פוטנציאל להיות המנון סינג אלונג, במיוחד הסינגל הטרי "Tomorrow's Rain" .



התשואות מהקהל לא הותירו ספק לכך שהנוכחים לא נקלעו בטעות לערב שירה מאופק וכבד ראש. עם זאת, התהייה בדבר האופן שבו יעצבו סאבמאסק מחדש את שיריהם, נותרה כתעלומה עבור הקהל, ממש כמו בסרטון "אנבוקסינג" ביוטיוב. הסולן וידי דיבר בעצמו על הדילמה שבה התחבטו הוא וחבריו ללהקה: המייסד והגיטריסט תומר פינק, הגיטריסט עומר פישביין, הבסיסט גולן פרחי, המתופף ילון שחורי, והקלידן שי ילין שאליהם הצטרף באותו ערב מתן שמואלי, מתופף Orphaned Land.

"איך עושים דת' מטאל אקוסטי?", שאל בתמיהה לפני ביצוע השיר "Somewhere I Sadly Belong", ומבלי להמתין לתשובה, סובב הצידה את כובע הקסקט הנצחי, ומול עיניהם המשתאות של הנוכחים הגיח מתוך מי שברגיל נראה כתלמיד ישיבה מצפת, זמר היפ הופ אורבני ומשופשף בשם MC VIDI. וכך, מחציתו הראשונה של השיר שאותה מאפיינת שירתו רווית המתח וההיסטריה של וידי קיבלה לפתע תפנית דרמטית, עם "פלואו" שמשדר בטחון עצמי על גבול האגו טריפ. בהעדר הקולות הנשיים, שמרככים בגרסת האלבום את אווירת הפאניקה והבהלה, הוביל הסולן בעצמו שירת מוטאון עמוקה.

בשיר הבא, "The Stillnox Oratory", שאותו הקדיש וידי למארק לנאגן, שמת ימים מספר לפני המופע, האוזן תרה באופן אינסטינקטיבי אחר הסאונד הפרוגי, הגדוש והעשיר; אחר כלי המיתר ואחר הריפים הקצובים המטאליים. אך דווקא בגרסה הכמעט היולית ניתן היה להבחין במנעד הווקאלי המרשים של וידי שמתפתח במהלך השיר – מקול נמוך ומעושן ועד לטונים גבוהים שנשמעים לקראת סוף השיר כמעין תחינה או קינה.

בשיר אחר, "Hymn of the Vagabond", קולו התגבר ונחלש לסירוגין, ממש כמו גחלים לוחשות בתוך קמין. בזמן שהפרקשן המהיר והקלידים האווירתיים הובילו לקרשנדו, הקהל, שרוי בשלב זה באקסטזה דתית, התאים את עצמו לבילד אפ, מגביר בהדרגה את קצב ואת עוצמת מחיאות הכפיים. שיר הנושא מהאלבום האחרון, "Mountain Fever", התעצם אף הוא לקראת סופו, כשווידי מתנועע בקצב דיסקו מהיר ועולה על הכיסא.

באופן כללי, ניתן לומר כי ניכר היה שלקראת הערב, פינק ושותפיו לאנסמבל לא ג'ימג'מו בחדר החזרות והביאו לבמה תוצרים אקראיים. חלק מהשירים כמו "נחטפו" כבני ערובה מסצנת המטאל האוריינטלי, והועברו במכונית בעיניים קשורות למחוזות אחרים, פחות טבעיים ומוכרים.



וכך, זכינו לשמוע את "Nomad" מתורגם, בעיקר הודות לקלידים של ילין, לגרסת אייטיז אימפולסיבית, שנשמעה יותר כמו שיר של להקת "גל חדש" מאשר שיר של להקת פרוג מטאל, ואת "Mångata" הסוחף והאפי עיצבו מחדש קלידים בסגנון קראוטרוק.

כלהקה שהמוטיב החוזר בשיריה הוא החיפוש הבלתי פוסק אחר "בית", במובנו הגשמי והרוחני כאחד, דילגו סאבמאסק הלוך ושוב בין מחוזות הניכר לבין הארץ המובטחת, בין תאוות הנדודים לבין געגוע וכיסופים למוכר ולאהוב, והראו כי סטייה מוצלחת מגרסאות מוכרות יכולה להפוך בקלות לבית שני.


לגלריית התמונות המלאה

[ פרסם תגובה חדשה ]
:: שתפו ::
FaceBook MySpace Twitter Email This
:: חיפוש במגזין ::
 
:: סקירות אלבומים ::

Kreator – Hate Uber Alles

Rammstein - Zeit

Shape of Despair - Return to the Void

Undeath – It's Time.. To Rise from the Grave

Tomorrow’s Rain – October Night in Tel Aviv – Live in Barby

Tetrarch - Unstable
>> סקירות נוספות <<

:: עדכונים ::

סקירת הופעה:
כבשו את הכול - סקירת הופעתה של Behemoth בישראל

כתבה:
Pantera – איחוד או לא

סקירת הופעה:
הפיראט השביעי של הפיראט השביעי - סקירת הופעתה של להקת Alestorm במועדון הרידינג בת'א

ראיון:
חזרתה של האפלה – ראיון עם Adam 'Nergal' Darski

סקירת הופעה:
ענני סופה באופק - סקירת הופעת ההשקה של להקת Stormbound

כתבה:
רצח מצויר - סקירת הקומיקס Murder Falcon – Daniel Warren Johnson And Mike Spicer
>> עדכונים נוספים <<
:: אירועים ::
[03/09/2022]
Dark Funeral בהופעה בישראל
[09/08] Arch Enemy Live in Israel
[15/08] Kreator in Israel
[25/08] The beginning of infinity - Neolia - Scalar Live
[24/09] Psycho Ward Fest Vol.1
[26/10] Tiamat - בהופעה אחת בישראל
[12/11] Samael בהופעה אחת בישראל
[07/12] Drowning Pool Live in Israel
>> לפרסום בלוח אירועים <<
:: כל הזכויות שמורות © מגזין מטאליסט 2002-2014 ::                                                                                :: אתר זה מיוצג על-ידי אילון, אגרט ושות' עורכי דין ::