יש משהו אחד מעבר לתחושת הזוועה שגרמו לנו אירועי ה 7 לאוקטובר. לפחות לחלקנו.
והוא סוג של יאוש שכל חלומות המזרח תיכון חדש, שלום וכו' – נראים פתאום רחוקים עד בלתי אפשריים. אפשר להכנס לכל מיני דיונים לגבי כך שמדובר באירוע קיצון של ארגון סופר קיצוני, אבל כשרואים מה קרה לאחר מכן בעמודי המדיה החברתית של הרכב כמו אורפנד לנד, שחרט על דגלו את התקווה לשלום ודו-קיום, מסתמנת תחושת יאוש לא קלה. נראה שמתחת לכל שכבות הרצון בדו קיום ובחיבור שיוצר הז'אנר המוזיקלי שלנו – עדיין השיוך הדתי/לאומי הוא שמנצח בסופו של דבר.
ראיתי את זה גם בעמודי מטאל ירדנים/לבנונים/סורים שלפני זה הייתי איתם בדו שיח ידידותי, ועכשיו מראים תמיכה לא מסויגת בפעילות טרור נגד אזרחים בגלל שהיא נגד ישראל, וזה מגיע גם מלהקות מטאל לא מעטות בעולם המזוהות עם הצד השמאלי/ליברלי – שאני בדרך כלל משויך אליו יותר, אבל לא כשמדובר בהצדקת עד הכחשת טרור איסלמי נגד חפים מפשע. ראו ערך להקת Gama Bomb האירית שלאחרונה עצבה חולצת פלשתין כדי לגייס כספים ל "ילדים" בעזה.
דווקא בגלל כל הדיון הזה, בחרתי להקדיש כתבה שלמה ללהקות המטאל שיש למזרח התיכון להציע מחוץ לתחומי ישראל, ומה שאתה רואה בצורה ברורה ככל שאתה חוקר את הלהקות האלה – הוא שבשעה נגיד שבדובאי יש עשרות להקות מטאל פעילות, במדינות כמו לבנון וסוריה רוב הלהקות שהיו פעילות עברו למדינות אירופאיות – ואתה מבין הרקע שבו פעלה הלהקה באותה מדינה.
בסוריה במיוחד – היו עשרות להקות, חלקן התפרקו, מעט מאד נשארו פעילות – בעיקר פרויקטים של יחידים, והרוב הגדול – עבר למדינות אירופאיות שונות. התקווה? שיום אחד נוכל לדלג מעל כל הפסיכוטיים והנושאים שהופכים אותנו לאויבים, ולפחות בתוך עולם המטאל שלנו נוכל להיות חברים ולראות הופעות של הלהקות האלה אצלנו ולהקות שלנו – אצלם.
אז הנה – המטאל של המזרח התיכון, המיטב:


Riverwood (Folk/Prog) Egypt

להקה מצרית שפעילה מאז 2018, ומגדירה את עצמה כלהקת פולק מטאל ים תיכוני, עם אלבום אחרון שיצא ב 2022, ומוזיקה שנעה בין פולק אירופאי לים תיכוני.

Gorynov (Thrash) Egypt

הרכב Thrash מצרי שטרם שחרר אלבום מלא, אבל כן הוציא מספר שירים לא רעים בכלל של Thrash שמשלב אולד סקול עם אלמנטים מודרנים יותר. השיר האחרון שהלהקה הוציאה הוא כנראה גם המופק הכי טוב שלה.

Hacate (Symphonic Black Metal) Egypt

הרכב בלאק מטאל סימפוני מצרי שהוציא כבר שני אלבומי אולפן, שניהם מכילים בלאק סימפוני משובח ומהוקצע להפליא.


Kimaera (Doom/Death) Lebanon

הרכב דת' מטאל סימפוני לבנוני וותיק ופעיל, ששחרר כבר 4 אלבומי אולפן, האחרון שבהם ב 2022, הרכב שמזכיר לא מעט את Septic Flesh .

Nocturna (Melodic Death) Lebanon

עוד להקה משובחת מלבנון, שעושה דת'/בלאק מלודי, מנוגן ומופק היטב.

Fall From Eden (Groove) Lebanon

לבנון ממשיכה לתת בראש עם הרכבים איכותיים, הפעם הרכב ה Groove/Thrash הזה, ששיחרר עד היום אלבום מלא ו 3 EP.


Bouq (Symphonic Black/Death) Jordan

פרויקט יחיד של מוזיקאי ירדני שעושה דת/בלאק סימפוני, עם השפעות פולק – והוציא עד היום 2 אלבומי אולפן.

Andishia (Instrumental Shred) Iran

פרויקט יחיד של גיטריסט שרד איראני שמבוסס כמובן בעיקר על נגינה משובחת שלו.


Anoushbard (Prog Metal) Iran

הרכב פרוג איראני עם השפעות פולק, שעושה מוזיקה מיוחדת ואיכותית שמשלבת השפעות וטקסטים בשפה האיראנית.

Arsames (Death Metal) Iran

הרכב דת' מטאל איראני וותיק שעושה דת' חצי טכני משובח.

Hagmatāna (Primitive Black Metal) Iran

מסתבר שאפילו אדם/הרכב איראני שעושים בלאק מטאל פרימיטבי מערתי יש. לא ברור מי מאחרי האלבום היחיד הזה שיצא לו/להם, אבל זה נשמע נורווגי למהדרין.


Broken Pillars (Doom Metal) Iran

עוד הרכב ייחודי מאיראן, בלאק/דום עם השפעות פולק, אווירתי וסימפוני, עם תופים מתוכנתיים שנותנים ל EP שהוציאה הלהקה עם תחושה קצת תעשייתית.

Heterochrome (Prog Metal) Iran

הרכב פרוג מטאל איראני עם זמרת? יש כזה, והוא אפילו ממש טוב. ובתמונת הפרומו הזמרת אפילו לא מכוסה כולה בחיג'אב. והם עושים פרוג בוגר, מנוגן היטב ובאופן כללי מצויין.

War Angel (Thrash) Iran

הרכב Thrash איראני שהוציא שני אלבומי אולפן עד היום, וממש לאחרונה גם סינגל חדש בו מתארח רוב דיוקס, סולן להקת Exodus לשעבר.


Cyaxares (Oriental Death Metal) Iraq

עוד הרכב יחיד, הפעם מעיראק, שעושה דת' מטאל אוריינטלי, ועושה את זה טוב מאד.

RABEEN (Prog Shred) Iraq

ושוב הרכב יחיד, שוב מעיראק, הפעם סוג של דת'/פרוג ניאו קלאסי עם עבודת גיטרות חזקה.

Aramaic (Death/Oriental) Dubai

הרכב דת' אוריינטלי מדובאי שהוציא עד היום EP אחד ומספר שירים מאלבום אולפן חדש שבדרך, דת' אוריינטלי מופק ומנוגן היטב. מוזיקלית הם עושים דת' סימפוני אוריינטלי משובח.


Nervcell (Technical Death Metal) Dubai

אחד ההרכבים היותר מוכרים ממדינות ערב הוא זה, הרכב דת' מטאל טכני וותיק – שקיים למעלה מ 20 שנה והוציא את אלבומו האחרון ב 2019.

Regus (Progressive Symphonic Metal) Dubai

הרכב מדובאי שעושה פרוג מטאל מודרני איכותי – אווירתי ובוגר שלא נופל מהרבה הרכבים אירופאים מוכרים.

Winterburn (Hard Rock) Dubai

הרכב יחיד של גיטריסט מדובאי שעושה הארד רוק עם הרבה SHRED, אמריקאי מאד באופיו.


Maysaloon (Oriental Black/Death) Syria/Germany

קשה מספיק היה למצוא הרכב מטאל סורי – מסתבר שאחד היחידים שפעילים הוא כזה שכיום פעיל דווקא בגרמניה לאחר שעזבו את ארץ מולדתם, והוציא עד היום 2 אלבומי אולפן.